Nevoia de a comunica

 

 

Nevoia de a comunica este o necesitate a fiintei umane de a schimba informatii cu semenii sai .Ea pune in miscare un proces dinamic , verbal si nonverbal , permitand persoanelor sa se faca accesibile una alteia , sa reuseasca sa puna in comun sentimentele, opiniile , experientele si informatiile .

Independenta in satisfacerea nevoii.

Omul are nevoie de alte persoane pentru a raspunde ansamblului necesitatilor sale vitale pentru a-si satisface nevoile sale superioare.

Comunicarea se realizeaza in 2 moduri :

1)    modul verbal – este vehicul al gandirii , permite o exprimare mai clara , mai precisa si mai nuantata a semnificatiilor de exteriorizat ; limbajul scris este mai cizelat , este insotit de semne de punctuatie pentru a reda intonatiile , nuantele .

2)    modul nonverbal – limbajul corpului (expresia ochilor , a figurii , gesturile , postura , mersul) este o forma arhaica de transmitere a trairilor noastre interioare .

Pentru a se realiza din plin , din punct de vedere al nevoii de comunicare , individul trebuie sa aiba o imagine pozitiva despre sine , o cunoastere a eului sau material , adaptiv si social .

Independenta in satisfacerea acestei  nevoi presupune integritatea individului , a organelor de simt , o dezvoltare intelectuala suficienta pentru a intelege semnificatia mesajelor schimbate .

Factori care influenteaza satisfacerea nevoii de comunicare :

1)    Factori biologici :

–         integritatea organelor de simt – auzul , vazul permit comunicarea cu lumea exterioara ; gustul , pipaitul protejeaza individul fata de pericolele din lumea inconjuratoare

–         integritatea organelor fonatiei – permite comunicarea verbala

–         integritatea aparatului locomotor – face posibila comunicarea nonverbala (gesturi , miscari)

2)    Factori psihologici :

–         inteligenta – comunicarea este influentata de gradul de inteligenta a individului , de puterea de intelegere a stimulilor primiti , de gandire , imaginatie , memorie

–         perceptia –reprezinta reflectarea personala a unui fenomen , obiect  care se face cu ajutorul simturilor

–         emotiile – sunt exprimate prin expresia fetei , prin debitul verbal (bucurie-tristete ; ras-plans)

3)    Factori sociologici :

–         anturajul – este determinant , deoarece , climatul armonios in anturaj , in familie , permite individului sa stabileasca legaturi affective

–         cultura si statutul social – educatia , cultura joaca un rol important in comunicare

–         personalitatea – determina individul sa fie increzator in capacitatile sale de a se exprima , a se afirma , sa stabileasca legaturi semnificative cu cei din jur

Manifestari de independenta :

–         functionarea adecvata a organelor de simt :

– acuitate vizuala

– acuitate auditiva

– finete gustativa si a mirosului

– sensibilitate tactila

– debit verbal usor cu ritm moderat , limbaj clar si precis

– expresie nonverbala – facies expresiv , privire semnificativa , posturi si gesturi ale mainii adecvate , mecanisme senzoro-perceptuale adecvate

– exprimare usoara a nevoilor , dorintelor , ideilor , emotiilor , exprimare clara a gandurilor

– imagine pozitiva de sine

– exprimarea sentimentelor prin pipait

– utilizarea adecvata a mecanismelor de aparare

– atitudinea receptiva si de incredere in altii

– stabilirea de relatii armonioase in familie , la locul de munca , in grupuri de prieteni

Interventiile asistentei pentru mantinerea independentei nevoii de a comunica :

–         exploreaza impreuna cu pacientul mijloacele sale de comunicare

–         invata pacientul sa-si mentina integritatea simturilor (vaz , auz , gust , miros)

–         sa utilizeze mijloacele specifice de exprimare a sentimentelor , emotiilor

–         sa aiba o atitudine de receptivitate si de incredere in alte persoane

–         sa mentina legaturi cu persoanele apropiate

Dependenta in satisfacerea nevoii.

Probleme de dependenta :

1)    Comunicare ineficienta la nivel senzorial si motor

2)    Comunicare ineficienta la nivel intelectual

3)    Comunicare ineficienta la nivel afectiv

4)    Confuzie

5)    Singuratate

6)    Atingerea integritatii functiei si rolului sexual

7)    Izolare sociala

8)    Perturbarea comunicarii familiale

 

 

1)      Comunicare ineficienta la nivel senzorial si motor . Reprezinta dificultatea individului de a capta , prin intermediul simturilor sale , mesaje care vin din anturaj, din mediul exterior sau din ambele .

Surse de dificultate:

–         tulburari circulatorii cerebrale

–         atingere cerebrala sau nervoasa

–         obstacole in functionarea simturilor si a limbajului (pansamente , aparate)

–         alcoolism

–         mediu inadecvat

–         esec , conflicte

–         lipsa cunoasterii de sine , a anturajului

Manifestari de dependenta :

  • Ø Tulburari senzoriale :

–         SURDITATE = pierderea auzului

–         HIPOACUZIE = diminuarea auzului

–         CECITATE = pierderea vederii

–         scaderea acuitatii vizuale

–         pierderea sau diminuarea gustului

–         ANOSMIE = pierderea mirosului

–         HIPOSMIE = scaderea mirosului

–         HIPOESTEZIE = scaderea simtului tactil

–         HIPERESTEZIE = cresterea sensibilitatii tactile

–         ANESTEZIE = pierderea simtului tactil

  • Ø Tulburari motorii :

–         paralizii

–         pareze

  • Ø Tulburari de limbaj :

–         balbaiala = greutate in pronuntarea unor cuvinte

–         mutism = bolnavul nu raspunde , nu comunica cu anturajul

–         DISLALIA = vorbire fara inteles

–         DIZARTRIA = tulburari in articulatia sunetelor

–         AFAZIE = nu poate sa vorbeasca

  • Ø Reactii afective in insuficienta sau exces sensorial :

–         neliniste

–         inactivitate – lipsa activitatii fizice si/sau intelectuale

–         anxietate

–         incetinirea dezvoltarii gandirii

–         halucinatii = perceptii fara obiect

–         izolare – singuratate

 

 

 

Interventiile asistentei .

 

Obiective Interventii autonome si delegate
Pac. sa fie echilibrat psihic permanent –          asistenta linisteste bolnavul cu privire la starea sa explicandu-i scopul si natura interventiilor

–          familiarizeaza pacientul cu mediul sau ambiant

–          asigura un mediu de securitate , linistit

–          administreaza medicatia prescrisa de medic

Pac. sa foloseasca mijloace de comunicare adecvate starii sale –          asistenta cerceteaza posibilitatile de comunicare ale bolnavului

–          furnizeaza mijloacele de comunicare

–          invata pacientul sa foloseasca mijloace de comunicare conform posibilitatilor sale

Pac. sa fie compensat senzorial si motor prin propriile forte –          asistenta asigura ingrijiri de suplinire la perturbarile senzoriale si motorii ale pacientului (cecitate, surditate , paralizie)

–          pregateste pacientul pentru diverse examinari ale simturilor si il ingrijeste dupa examinare

–          administreaza medicatia prescrisa de medic

–          efectueaza exercitii pasive si active pentru prevenirea complicatiilor musculare , articulare

 

 

2)      Comunicare ineficienta la nivel intelectual – reprezinta dificultatea individului de a intelege stimulii primiti  si de a-si utiliza judecata , memoria pentru a putea comunica cu semenii .

Manifestari de dependenta :

–         tulburari de memorie pe componentele de fixare si evocare :

-de evocare =pacientul nu-si aminteste evenimentele                            petrecute  demult

– de fixare = pacientul nu-si aminteste evenimentele petrecute de curand

– tulburari de gandire , de judecata , de inteligenta

– confuzie

– OBNUBILARE = stare de confuzie , vorbire incoerenta , dezorientare in timp si spatiu

 

 

 

 

 

 

 

Interventiile asistentei .

Obiective Interventiile autonome si delegate
Pac. sa fie orientat in timp si spatiu –          asistenta ajuta pacientul sa se orienteze in timp si spatiu

–          sugereaza pacientului sa tina un jurnal si-l ajuta sa-l completeze

–          ajuta pacientul sa-si evalueze capacitatile  si preferintele

–          lasa pacientul sa faca tot ceea ce poate cu propriile sale mijloace

–          da posibilitate pacientului sa ia singur decizii

–          invata pacientul tehnici de afirmare de sine ,de comunicare , de relaxare

–          antreneaza pacientul in diferite activitati , care sa-i dea sentimentul de utilitate

Pac. sa fie ferit de pericole permanent –          asistenta supravegheaza in permanenta bolnavul

–          administreaza medicatia prescrisa de medic : anxiolitice , tranchilizante , antidepresive .