Nevoia de a respira si a avea o buna circulatie
I.Respiratia reprezinta nevoia fiecarei finite umane de a capta oxigenul din mediul inconjurator , necesar proceselor de oxidare din organism , si de a elimina dioxidul de carbon rezultat din arderile celulare .
Independenta in satisfacerea nevoii
Este determinata de mentinerea integritatii cailor respiratorii si a muschilor respiratori , de eficienta functionarii lor .
Etapele respiratiei:
1) Ventilatia reprezinta patrunderea aerului incarcat cu oxigen si eliminarea aerului incarcat cu dioxid de carbon . Are 2 timpi :
– inspiratia
– expiratia
2) Difuziunea gazelor este procesul prin care oxigenul din alveolele pulmonare trece in capilarele perialveolare , si dioxidul de carbon din capilare trece in alveolele pulmonare.
3) Etapa circulatorie consta in conducerea oxigenului prin vasele arteriale la tesuturi, si dioxidul de carbon adus de la tesuturi , prin vasele venoase , la plamani pentru a se elimina .
4) Etapa tisulara reprezinta schimbul de gaze dintre sange si tesuturi , cu ajutorul unui sistem enzimatic complex .
Asistenta face observatii privind doar etapa ventilatorie a respiratiei .
Factori care influenteaza satisfacerea nevoii de a respira:
1) Factori bilogici :
– varsta – la copil numarul de respiratii este mai mare ca la adult.
– sexul – la femei , valorile frecventei respiratorii se inregistreaza la limita maxima , iar la barbati la limita minima .
– statura – la persoanele mai scunde , numarul de respiratii/minut este mai mare decat la persoanele inalte
– somnul – in timpul somnului frecventa respiratiilor este mai scazuta decat in timpul starii de veghe
– postura – pozitia corecta a toracelui permite expansiunea plamanului in timpul respiratiei . Pozitia care favorizeaza respiratia este cea sezand si ortostatica , prin contractia corespunzatoare a diafragmei .
– alimentatia – influenteaza mentinerea umiditatii cailor respiratorii si favorizeaza buna functionare a diafragmei si a celorlalti muschi respiratori .
– exercitiul fizic – influenteaza frecventa respiratiei.
2) Factori psihologici :
– emotiile – influenteaza frecventa si amplitudinea respiratiei
3) Factori sociologici :
– mediul ambiant – procentajul adecvat de oxigen (21%) din aerul atmosferic favorizeaza respiratia , iar mediul poluat influenteaza negativ respiratia
– climatul – caldura determina cresterea frecventei respiratiei , frigul-scaderea frecventei , vantul perturba respiratia , altitudinea determina cresterea frecventei
– locul de munca – prin poluare chimica sau microbiana , devine un mediu nefavorabil bunei respiratii .
Manifestari de independenta :
– frecventa respiratiei reprezinta numarul de respiratii/minut si este influentata de varsta si sex , astfel :
a) la nou-nascut – 30-50 respiratii/min
b) la 2 ani – 25-35 respiratii/min
c) la 12 ani – 15-25 respiratii/min
d) la adult – 16-18 respiratii/min
e) la varstnic – 15-25 respiratii/min
– amplitudinea este data de volumul de aer care patrunde si se elimina din plaman la fiecare respiratie .Deci , respiratia poate fi profunda sau superficiala.
– ritmul reprezinta pauzele egale dintre respiratii ; deci , respiratia este ritmica.
– respiratia nu trebuie sa fie zgomotoasa , este linistita ; in somn poate deveni zgomotoasa (sforait)
– in timpul respiratiei (inspiratiei si expiratiei) ambele hemitorace prezinta aceeasi miscare de ridicare si coborare
– mucoasa respiratorie este umeda , cu secretii reduse , transparente
– tusea = reprezinta o expiratie fortata , prin care se elimina secretiile din caile respiratorii , fiind un fenomen de protectie al organismului
Exista 3 tipuri de respiratie :
a) costal superior – intalnit la femeie , prin ridicarea partii superioare a cutiei toracice , datorita maririi diametrului anteroposterior in timpul inspiratiei
b) costal inferior – intalnit la barbat , prin marirea diametrului lateral al cutiei toracice
c) abdominal – intalnit la copii si varstnici , prin marirea diametrului vertical al cutiei toracice .
Interventiile asistentei pentru mentinerea independentei in satisfacerea nevoii :
– asistenta exploreaza deprinderile de respiratie ale pacientului
– invata pacientul sa faca exercitii respiratorii
– sa faca exercitii de relaxare , fizice
– sa adopte posturi adecvate care sa favorizeze respiratia
– invata pacientul sa inlature obiceiurile daunatoare cum ar fi : imbracamintea stramta, tabagismul , mesele copioase.
Dependenta in satisfacerea nevoii.
Probleme de dependenta :
1) Alterarea vocii
2) Dispneea
3) Obstructia cailor respiratorii
1) Alterarea vocii .
Surse de dificultate :
– procese inflamatorii la nivelul cailor respiratorii superioare : nas , faringe , laringe
– prezenta alergenilor din mediul inconjurator
Manifestari de dependenta :
– DISFONIE = raguseala , voce stinsa , aspra
– AFONIE = imposibilitatea de a vorbi
– Senzatia de sufocare
2) Dispneea = respiratie dificila
Surse de dificultate :
– boli ale inimii
– boli ale cailor respiratorii superioare
Manifestari de dependenta :
– ORTOPNEE = pozitie fortata , dificila in pozitie sezand
– APNEE = oprirea respiratiei
– BRADIPNEE = reducerea frecventei respiratiei
– TAHIPNEE = cresterea frecventei respiratiei
– Modificarea amplitudinii respiratiei (superficiala sau profunda)
– HIPERVENTILATIE = patrunderea unei cantitati mai mari de aer in plamani
– HIPOVENTILATIE = patrunderea unei cantitati mai mici de aer in plamani
– HEMOPTIZIE = hemoragie exteriorizata prin cavitatea bucala , provenind de la plamani
– Tuse
– Sputa
– Dispnee de tip CHEYNE-STOKES = respiratie frecventa ajunsa la un grad maxim , dupa care frecventa scade treptat si este urmata de o perioada de apnee , dupa care ciclul se reia (respiratie in 4 timpi)
– Dispnee de tip KUSMAUL= inspiratie lunga urmata de o expiratie fortata , apnee , dupa care ciclul se reia.
– Zgomote respiratorii . Sunt de diferite tipuri:
a) crepitante
b) romflante
c) sibilante
– CIANOZA = colorarea albastrui-vanata a extremitatilor (nas , buze , lobul urechii , unghii)
3) Obstructia cailor respiratorii .
Cauze :
– procese inflamatorii ale cailor respiratorii
– prezenta unor corpi straini in caile respiratorii superioare
– deformari ale nasului
Manifestari de depandenta :
– secretii abundente nazale care impiedica respiratia
– respiratie dificila pe nas (bolnavul respira pe gura)
– EPISTAXIS = hemoragie nazala
– deformari ale nasului cum ar fi deviatia de sept , traumatisme
– stranut = expiratie fortata
– CORNAJ = zgomot inspirator cu caracter de suieratura , auzibil de la distanta
– TIRAJ = depresiune inspiratorie (infundatura) a partilor moi ale toracelui , mai ales supraclavicular , intercostal si epigastru
Interventiile asistentei .
Obiective | Interventii autonome si delegate |
Pac. sa respire pa nas in termen de………… | – asistenta indeparteaza secretiile nazale sau educa pacientul sa-si indeparteze secretiile in batista personala
– umezeste aerul din incapere – hidrateaza pacientul cu lichide |
Pac. sa nu devina sursa de infectie | – asistenta educa pacientul pentru a folosi batista individuala , de unica folosinta
– educa pacientul pentru a folosi scuipatoarele speciale , sa evite imprastierea secretiilor nazale |
Pac. sa i se opreasca epistaxisul de catre nursa in termen de 5 min | – asistenta aseaza pacientul in decubit dorsal cu capul in hiperextensie
– comprima cu policele , pe septul nazal, nara care sangereaza timp de 5-10 min – aplica comprese reci pe frunte , nas sau ceafa – recomanda pacientului sa nu-si sufle nasul |
Pac. sa prezinte mucoase respiratorii umede si intacte permanent……………………… | – asistenta umezeste aerul din incapere
– recomanda pacientului repaus vocal absolut – invata pacientul sa utilizeze comunicarea nonverbala – educa pacientul sa faca gargara cu solutii antiseptice – se hidrateaza pacientul cu lichide |
Pac. sa inghita fara dificultate in termen de……………. | – asistenta intrerupe alimentatia solida
– instituie alimentie semisolida si lichide caldute – recomanda pacientului sa faca gargara cu solutii antiseptice – administreaza medicatia prescrisa de medic |
Pac. sa fie echilibrat psihic permanent | – asistenta pregateste pacientul in vederea efectuarii oricarei tehnici
|
Pac. sa prezinte sau sa capete rezistenta la infectii in termen de…………… | – asistenta educa pacientul sa evite schimbarile bruste de temperatura
– sa evite locurile aglomerate |
Pac. sa prezinte cai respiratorii permeabile permanent | – asistenta invata pacientul sa tuseasca , sa expectoreze si sa colecteze sputa
– umezeste aerul din incapere cu apa alcoolizata – aspira secretiile bronsice , daca este cazul – invata pacientul sa adopte o pozitie care sa favorizeze respiratia – invata pacientul sa efectueze exercitii respiratorii – educa pacientul sa renunte la obiceiurile daunatoare – administreaza medicatia prescrisa de medic |
II. Circulatia .
Circulatia este functia prin care se realizeaza miscarea sangelui in interiorul vaselor sanguine , care are drept scop transportul substantelor nutritive si oxigenului la tesuturi , dar si transportul produsilor de catabolism de la tesuturi la organele excretoare .
Asistenta supravegheaza circulatia prin urmarirea pulsului si a tensiunii arteriale .
Independenta in satisfacerea nevoii .
1) Pulsulreprezinta expansiunea ritmica a arterelor , care se comprima pe un plan osos.
Factori care influenteaza pulsul :
a) Factori biologici :
– varsta – la copilul mic si la varstnic , frecventa pulsului este mai crescuta decat la adult .
– inaltimea corporala – persoanele mai scunde au frecventa pulsului mai mare decat a celor inalte
– somnul – in timpul somnului frecventa pulsului este mai redusa
– alimentatia – in timpul digestiei , frecventa pulsului creste
– efortul fizic – determina cresterea frecventei pulsului
b) Factori psihologici :
– emotiile
– plansul
– teama produc cresterea frecventei pulsului .
c) Factori sociali :
– mediul ambiant – influenteaza frecventa pulsului prin concentratia in oxigen a aerului inspirit
Manifestari de independenta :
– frecventa pulsului (nr. de pulsatii/minut) :
a) la nou-nascut – 130-140 pulsatii/min
b) la copilul mic – 100-120 pulsatii/min
c) la 10 ani – 90-100 pulsatii/min
d) la adult – 60-80 pulsatii/min
e) la varstnic – peste 80-90 pulsatii/min
– pulsul este ritmic , pauzele dintre pulsatii fiind egale
– amplitudinea (volumul) pulsului este determinata de cantitatea de sange existenta in vase ; amplitudinea este mai mare cu cat vasele sunt mai aproape de inima
– celeritatea pulsului reprezinta viteza de ridicare si coborare a undei pulsatile
– tegumentele , inclusiv extremitatile trebuie sa fie calde , roz
2) Tensiunea arteriala reprezinta presiunea exercitata de sangele circulant asupra peretilor arteriali .
Factorii care determina T.A sunt :
– debitul cardiac
– forta de contractie a inimii
– elasticitatea si calibrul vaselor
– vascozitatea sangelui
T.A scade de la centru catre periferie .
Factori care influenteaza tensiunea arteriala :
a) Factori biologici:
– varsta – T.A este mai mica la copil si creste pe masura ce inainteaza in varsta ; creste usor la varstnic
– somnul – T.A este mai mica in timpul somnului decat in perioada de veghe
– activitatea – efortul fizic produce cresterea T.A , la fel si activitatea diurna
b) Factori psihologici :
– emotiile
– bucuriile
– anxietatea determina cresterea T.A
c) Factori sociologici :
– climatul – frigul produce vasoconstrictie, deci cresterea T.A
– caldura produce vasodilatatie , deci scaderea T.A
Manifestari de independenta :
– tensiunea sistolica corespunde momentului de ejectie a sangelui in artere prin contractia inimii si este mai mare
– tensiunea diastolica corespunde fazei de umplere a inimii cu sange
– tensiunea sistolica + tensiunea diastolica = tensiunea arteriala
– tensiunea arteriala se exprima in mm Hg
Valori normale ale T.A :
– intre 1-3 ani – 75-90/50-60 mm Hg
– intre 4-11 ani – 90-110/60-65 mm Hg
– intre 12-15 ani – 100-120/60-75 mm Hg
– adult 110- 140/75-90 mm Hg
– varstnic peste 150/90 mm Hg
– tensiunea diferentiala este diferenta dintre T.A maxima si T.A minima si este aproximativ 60 mm Hg
– T.A minima (diastolica) = T.A maxima /2 +1
Interventiile asistentei pentru mentinerea independentei circulatiei :
– educa pacientul pentru asigurarea conditiilor igienice din incapere (aerisire)
– educa pacientul sa-si mentina tegumentele curate si integre
– sa aiba o alimentatie echilibrata , fara exces de grasimi
– sa evite tutunul , excesul de alcool
– sa evite sedentarismul
– sa poarte imbracaminte lejera , care sa nu stanjeneasca circulatia .
Dependenta in satisfacerea nevoii .
- Ø Circulatie inadecvata .
Surse de dificultate :
– de ordin fizic : alterarea muschiului cardiac , a peretilor arteriali , venosi ; obstructii arteriale , supraincarcarea inimii
– de ordin psihologic : anxietatea , stresul , situatia de criza
– lipsa cunoasterii de sine , despre altii , despre obiceiurile daunatoare , despre alimentatia echilibrata
Manifestari de dependenta :
1) Modificari ale pulsului :
a) de frecventa – TAHICARDIE = cresterea frecventei pulsului
– BRADICARDIE = scaderea frecventei pulsului
b) de volum – puls filiform = puls cu volum foarte redus , abia perceptibil
– puls asimetric = volum diferit al pulsului la arterele simetrice
c) de ritm – puls aritmic = pauze inegale intre pulsatii
– puls dicrot = se percep 2 pulsatii , una puternica si alta slaba , urmata de pauza
2) Modificari ale T.A :
– hipertensiunea arteriala (H.T.A.) = cresterea T.A peste valorile normale
– hipotensiunea arteriala = scaderea T.A sub valorile normale
– modificari ale T.A diferentiale
– T.A difera la segmente simetrice (brat stang , drept)
– COLAPS= prabusirea T.A
3) Tegumente modificate :
– reci , palide datorita irigarii insuficiente a pielii
– cianotice – coloratie violacee a extremitatilor
4) HIPOXEMIE = scaderea cantitatii de oxigen din sange
HIPOXIE = diminuarea cantitatii de oxigen din tesuturi
Interventiile asistentei .
Obiective | Interventii autonome si delegate |
Pac. sa prezinte circulatie adecvata permanent | – asistenta invata pacientul sa renunte la tutun , alcool
– sa aiba o alimentatie bogata in fructe , zarzavaturi – sa evite grasimile si sarea din alimentatie – asistenta aplica tehnici de favorizare a circulatiei : exercitii pasive , active , masaje – administreaza medicatia prescrisa de medic(antiaritmice , diuretice , vasodilatatoare , tonice cardiace , hipotensoare , antianginoase , anticoagulante) – urmareste efectul medicamentelor – educatie sanitara a bolnavului
|
Pac. sa fie echilibrat psihic permanent | – asistenta informeaza pacientul asupra stadiului bolii sale , asupra gradului de efort pe care poate sa-l depuna , asupra importantei continuarii tratamentului medicamentos |